پلی استیشن 70 درصد از بازار جهانی کنسولها را در اختیار دارد
کمپانی مایکروسافت همچنان درگیر ماجرای خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد است و در این مدت برای اثبات حقانیت خود برای خرید این کمپانی، ادعاهای بحث برانگیزی از پلی استیشن ارائه کرده است. رئیس این کمپانی اخیرا مدعی شده که یکی از دلایل اقدام به خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، سهم بالای سونی از بازار بازیهای ویدیویی است.
برد اسمیت (Brad Smith)، رئیس کمپانی مایکروسافت، بعد از ارائه مستندات این کمپانی در یک جلسه کمیسیون اروپایی، در جریان کنفرانس خبری گفت:
«به بازار اروپا فکر کنید. بازاری است که سونی 80 درصد آن را دراختیار دارد. این عدد در بازار جهانی حدود 70 درصد و در ژاپن 94 درصد است. این اعداد و ارقام در دو دهه گذشته به شکل چشمگیری ثابت ماندهاند. حتی سال گذشته که کمپانی سونی با مشکل تامین قطعات دست و پنجه نرم میکرد، درنهایت باز هم با قدرت فروش خود را افزایش داد.»
اسمیت متذکر شد که تا پایان سال 2022 فروش پلی استیشن نسبت به ایکس باکس 69 به 31 بوده، اما هیچ آماری از ایالات متحده که بزرگترین بازار فروش محصولات مایکروسافت است ارائه نکرد.
همزمان با برگزاری این جلسه، کمپانی مایکروسافت اعلام کرد که یک قرارداد 10 ساله برای انتشار بازی Call of Duty روی کنسولهای نینتندو منعقد کرده است. علاوه بر این، یک قرارداد 10 ساله دیگر هم بین مایکروسافت و انویدیا برای انتشار بازیهای کامپیوتر ایکس باکس روی سرویس ابری GeForce Now بسته شده است. درصورتی که مایکروسافت بتواند کمپانی اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند، این معامله شامل سری بازی Call of Duty و دیگر بازیهای کمپانی اکتیویژن بلیزارد خواهد بود.
البته مایکروسافت اخیرا اعلام کرده که یک پیشنهاد 10 ساله و قانونی هم به پلی استیشن ارائه کرده تا قسمتهای بعدی سری بازی Call of Duty در همان روزی که روی کنسولهای ایکس باکس عرضه میشوند، برای پلی استیشن هم منتشر شوند. البته کمپانی مایکروسافت هنوز با سونی به توافق نرسیده است.
نقد و بررسی بازیHi-Fi Rush را در تاپچنج بخوانید
اسمیت درباره این معامله میگوید:
«هنوز با سونی به توافق نرسیدهایم، اما امیدوارم بهزودی این اتفاق رخ دهد. سونی میتواند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این معامله انجام دهد، یا اینکه سر میز مذاکره بنشیند و با ما معاملهای کند که نگرانیهای موجود درباره آینده سری بازی Call of Duty را هم پوشش دهد.»
سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا اخیرا اعلام کرد موقتا به این نتیجه رسیده که معامله بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد میتواند باعث کاهش رقابت در بازار شود و در نتیجه، گیمرهای بریتانیایی با قیمتهای بالاتر و انتخابها یا نوآوریهای کمتری مواجه خواهند شد.
این سازمان چندین راه برای برطرف کردن این مشکلات و راحتتر شدن مسیر انجام این معامله مطرح کرده که یکی از آنها «واگذاری بخشی از کمپانی اکتیویژن بلیزارد» است. این راهکار درواقع به کمپانی اکتیویژن بلیزارد پیشنهاد میکند که یا آن بخش از کمپانی که مربوط به سری بازی Call of Duty است را جداگانه بهفروش برساند، یا بهکلی بخش تجاری اکتیویژن را برای فروش قرار دهد.
البته مشخص است که مایکروسافت به این پیشنهاد فکر نخواهد کرد. اسمیت در اینباره میگوید: «فکر نمیکنیم که جداکردن یک بازی یا بخشی از این کمپانی از دیگر بخشها عاقلانه و ممکن باشد.»