پروژه ساخت بازی Bioshock 4 برای بار چهارم ریبوت شده است
با وجود اینکه بیش از 10 سال از انتشار بازی Bioshock Infinite میگذرد و کمپانی Take Two سالهاست که توسعه قسمت بعدی این مجموعه را آغاز کرده، هنوز هیچ خبر امیدوارکنندهای از توسعه قسمت چهارم منتشر نشده است. پس از جدایی کن لوین (Ken Levine) از کمپانی Take Two، طرفداران این مجموعه نسبت به آینده آن دچار شک و تردید شدند و حالا بعد از حدود 6 سال از آغاز بازی Bioshock 4 ، بهنظر میرسد که این تردید بیدلیل نبوده است.
براساس ادعاهای اخیر یک افشاگر قابل اعتماد در توییتر، پروژه ساخت قسمت چهارم این مجموعه که با نام Bioshock: Isolation شناخته میشود، احتمالا برای چهارمین بار ریبوت شده و توسعه آن باز هم از ابتدا آغاز خواهد شد. این اطلاعات نشان میدهد که بازی Bioshock: Isolation احتمالا در فصل تابستان سال 2022 بهخاطر بیتجربگی توسعه دهندگان و مشکلات مدیریتی باز هم ریبوت شده است.
براساس اطلاعات لو رفته، بهخاطر تغییرات مداوم اعضای تیم توسعه و ایدههای مفهومی بازی، آینده چندان مناسبی برای این پروژه پیشبینی نمیشد. باوجود اینکه پروژه کاملا ریبوت شده، اما احتمالا فضای کلی ترسیم شده برای بازی ثابت خواهد ماند و بقیه بخشها کاملا بازنویسی میشوند.
علاوه بر بینظمی ساختار کار استودیو، این پروژه تحت تاثیر اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا و لایحه 96 کبک (Quebec) هم قرار گرفته است. در نتیجه این مشکلات، میزان تغییر اعضای تیم توسعه شدیدا افزایش یافته و افراد قراردادی که تخصص کمتری نسبت به افراد متخصص قبلی داشتند پروژه را پیشبردند. باوجود اینکه استودیو Cloud Chamber هنگام استخدام متخصصین بهدنبال افرادی با حداقل سه تا هفت سال تجربه بود، تیم توسعه این بازی مملو از کارکنان تازهکار و بیتجربه است.
البته بزرگترین مشکل این پروژه مربوط به تیم روایت داستان است که در سالهای اخیر نتوانسته داستانی شایسته این مجموعه بنویسد. به ادعای این افشاگر، احتمالا روند توسعه بازی Bioshock 4 تا این لحظه بهشکل زیر پیش رفته است:
– استودیو Certain Affinity تا سال 2017 مشغول توسعه پروژه Parkside بود.
– پیش از تاسیس استودیو Cloud Chamber، پروژه ساخت این بازی تا سال 2019 بهعنوان شهرهای دوقلو (Twin Cities) شناخته میشد.
– پس از تاسیس این استودیو، پروژه شهر قطب جنوب (Antarctic City) از سال 2019 تا 2022 ادامه داشت.
– در تابستان سال 2022 این پروژه برای چهارمین بار ریبوت شد.
با این حال بهنظر میرسد که روند توسعه چهارمین پروژه در یک سال گذشته بهخوبی پیشرفته است. علامت تجاری استودیو Cloud Chamber حدود دوماه پیش تمدید شد و کمپانی Take Two هم در گزارش مالی اخیر خود به احتمال انتشار این بازی در سال مالی 2025 اشاره کرد.
خروج کن لوین از کمپانی Take Two و بسته شدن استودیو Irrational Games ضربه بزرگی به این مجموعه وارد کرد و این کمپانی هنوز نتوانسته داستانی لایق این مجموعه برای قسمت چهارم پیدا کند. اگر کمپانی Take Two همچنان قصد داشته باشد این بازی را در سال مالی 2025 منتشر کند، باید بهزودی آن را معرفی کند. در غیر این صورت، احتمالا قسمت بعدی بازی Bioshock خیلی دیرتر از چیزی که تصور میکردیم عرضه خواهد شد. البته اگر استودیو Cloud Chamber بتواند روند ساخت این بازی را تکمیل کند.
نینتندو در گیمزکام ۲۰۲۳ حضور خواهد داشت را در تاپچنج بخوانید
کن لوین پس از خروج از کمپانی Take Two استودیو Ghost Story Games را تاسیس کرد. بازی Judas اولین بازی این استودیو است که قرار است تا پایان سال مالی 2025 برای کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شود.