تفاوتهای بازی Alan Wake 2 با نسخهی اول

همانطور که احتمالا اطلاع دارید، پس از گذشت بیش از یک دهه از انتشار بازی Alan Wake ٬ بازی Alan Wake 2 طی ماههای اخیر در دسترس کاربران پلتفرمهای کامپیوتر، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس قرار گرفته است.
از زمان انتشار این دنباله تا به امروز، بازیکنها بیشماری مجذوب اتفاقات داستان و ویژگیهای بصری این عنوان شدهاند و همچنان اشخاص مشغول تجربه اتفاقات بازی و رمزگشایی از آنها هستند. بازی Alan Wake 2 همچنین در جریان رویداد The Game Awards 2023 موفق شد تا جوایز ارزشمندی را کسب کند و در کنار موفقیتهای مالی، دستاوردهای دیگری را نیز داشته باشد. مشابه با آنچه که انتظار میرفت، استودیو Remedy باوجود پایبندی به برخی از ویژگیها و ریشههای بازی Alan Wake، در این دنباله تغییرات متعددی را ایجاد کرده است.
هریک از این تغییرات به خودی خود میتوانند سبب جذب بازیکنها به این اثر شوند و به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی بزرگترین تفاوتهای موجود بین بازیهای مجموعه Alan Wake بپردازیم.
حضور سه شخصیت قابل کنترل
در جریان بازی Alan Wake و محتواهای داستانی بسته گسترشدهنده American Nightmare، بازیکنها صرفا قادر بودند تا کنترل پروتاگونیست اصلی فرنچایز را برعهده بگیرند. اما در بازی Alan Wake 2 همه چیز متفاوت است. در قدم نخست بازیکنها کنترل شخصیت ایجنت رابرت نایتتینگیل را در اختیار دارند و میبایست با سرنوشتی که قرار است توسط اعضا فرقه The Tree برایش رقم بخورد، مواجه شوند. سپس نوبت به دو پروتاگونیست اصلی بازی یعنی ساگا اندرسون و آلن ویک میرسد. در زمان کنترل هریک از شخصیتهای ساگا و آلن، بازیکنها میبایست فعالیتهای متنوعی را انجام دهند و امکان سوییچ کردن میانشان به منظور پیشبرد مراحل داستانی مرتبط با هرشخصیت از طریق اتاق سرایدار وجود خواهد داشت.
ایجاد تغییر در ظاهر پروتاگونیستهای بازی
درصورتیکه قصد داشته باشید ظاهر شخصیت آلن را در بازی Alan Wake تغییر دهید، امکان انجام این امر برایتان وجود نخواهد داشت و صرفا با تجربه بسته گسترشدهنده American Nightmare میتوانید یک اسکین جدید را برای شخصیتتان کسب کنید. با این حال، این موضوع در مورد بازی Alan Wake 2 صدق نمیکند؛ آن دسته از اشخاصی که بازی را پیش خرید کرده یا نسخه دیلاکس آن را تهیه کرده باشند، آیتمهای ویژهای را به منظور شخصی سازی ظاهر کلی پروتاگونیستهای اصلی بازی کسب خواهند کرد. برای مثال، میتوان برای آلن یک کت و شلوار مشابه با ظاهر شخصیت Mr. Door را انتخاب و برای ساگا نیز در عوض استفاده از لباس اختصاصی سازمان F.B.I، از یک ژاکت قرمز رنگ استفاده کرد. البته باید خاطر نشان کرد که شخصیت ساگا دارای یک آیتم اختصاصی است. این آیتم درواقع یک دستبند بوده و از جانب دخترش، لوگان به او هدیه داده شده و در زمان استفاده از آن بازیکنها میتوانند سه طلسم و افسون متفاوت را روی جایگاههای قرار گرفته در این دستبند اضافه کنند.
شیوه پایان یافتن مراحل داستانی در بازی Alan Wake 2
اگر به خاطر داشته باشید، شیوه روایت داستانی بازی Alan Wake مشابه با یک سریال تلویزیونی بود. با شروع هریک از مراحل داستانی بازی، ویدیویی به منظور مرور کردن اتفاقات گذشته پخش میشد و در این بین، یک شو لایو اکشن نیز به منظور مرور برخی از اتفاقات گذشته منطقه برایت فالز همواره در دسترس بازیکنها قرار داشت. اما در بازی Alan Wake 2 این موضوع کاملا متفاوت بوده و پایان اپیزودهای داستانی مرتبط با هریک از پروتاگونیستهای بازی با بالا آمدن یک صفحه به خصوص و پخش شدن یک موسیقی فوقالعاده جذاب همراه است. تمامی موسیقیها و آهنگهای انتخاب شده نمادی برای عناصر داستانی مختلف بازی هستند و به راحتی توجه بازیکنها را به خود جلب میکنند.
ارتباطات موجود با خط داستانی بازی The Control
اگر بازی Control محصول سال 2019 استودیو رمدی را تجربه کرده باشید، مشخصا متوجه وجود ارتباطات مختلف میان این عنوان و سری بازی Alan Wake شدهاید. ارتباطات مطرح شده بیش از هرچیزی در جریان بسته گسترش دهنده AWE این عنوان به چشم میآید. با این وجود، بازی جدید مجموعه آلن ویک به عنوان یک پل میان هریک از این عناوین عمل میکند. با شروع بازی Alan Wake 2، میتوان به وضوح مشاهده کرد که سازمان FBC امکان دسترسی به محیط اطراف دریاچه Cauldron را از اشخاص سلب کرده و در حال رصد کردن تمامی اتفاقات این ناحیه از طریق اتاق ویژهشان هستند. در ادامه برخی از شخصیتهای حاضر در بازی Control نظیر Ahti یا جسی فیدن نیز در طول اتفاقات این دنباله حضور پیدا میکنند تا از هماکنون بازیکنها برای حضور پروتاگونیستهای محبوبشان در کنار یکدیگر و در یک بازی جدید لحظه شماری کنند!
برنامههای تبلیغاتی تلویزیون
مشابه با گذشته، در بازی Alan Wake 2 نیز امکان مشاهده برنامههای تلویزیونی وجود دارد. با این حال، دیگر خبری از برنامههای تبلیغاتی نایت اسپرینگز نیست و بازیکنها در عوض میتوانند موارد مرتبط با برادران دوقلو و فنلاندی تبار Koskela را مشاهده کنند. ایندو برادر درواقع کار آفرینان مطرحی در جهان این فرنچایز محسوب میشوند و جز مالکین اصلی ناحیه تفریحی واقع در منطقه برایت فالز هستند. طراحی و خلق موضوعات مرتبط با آنها مملو از المانهای طنز آمیز و سرگرمکننده است. البته نباید فراموش کرد که ویدیوهای تبلیغاتی نایت اپسرینگز احتمالا با انتشار بسته گسترشدهندهی Night Springs تایید شده برای این دنباله مجددا از راه خواهند رسید و حاوی اطلاعات مهمی خواهند بود.
طراحی باس فایتها
در قیاس با بازی Alan Wake، باسهای حاضر در بازی Alan Wake 2 حس کاملا متفاوتی را به بازیکنها القا میکنند. مبارزه با هریک از آنها نیازمند عبور از فازهای مختلف است و شکست دادنشان گاهی به یک چالش دشوار برای بازیکنها بدل میشود. از میان چالش برانگیزترین باس فایتهای بازی میتوان به Mulligan در چپتر Return 3 یا سینتا ویور در بخشهای پایانی چپتر Return 5 اشاره کرد. همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که تنوع دشمنان حاضر در جهان بازی نیز نسبت به گذشته کاملا افزایش یافته است و بازیکنها با بیش از شش مدل متفاوت از دشمنان مواجه شوند.
مکانیزمهای جدید
درحالیکه مکانیزمهای مبارزه با دشمنان همچنان مشابه با گذشته باقی مانده و بازیکنها همچنان میبایست برای از بین بردن آنها از چراغ قوه و سلاحهای مختلف استفاده کنند، به لطف اضافه شدن بخشهای نظیر Mind Place شخصیت ساگا و Writers Room شخصیت آلن، بازی Alan Wake 2 مکانیزمهای تازه و جذابتری را در اختیار بازیکنها میگذارد. در زمان کنترل شخصیت ساگا اندرسون با جمعآوری سرنخها، با مراجعه به بخش مذکور میتوانید به وضوح متوجه وجود ارتباطات گوناگون میان هریک از آنها شوید. یافتن این دسته از ارتباطات سبب میشود تا بازیکن به نتایج جدیدی دست پیدا کرده و همچنان، پرونده و اطلاعات مرتبط با هریک از شخصیتها را از طریق میز کار ساگا بررسی کند. در ادامه و با استفاده از قدرتهای ماروالطبیعه ساگا، امکان کاوش در افکار هریک از مظنونین برای بازیکن فراهم میشود. در نقطه مقابل، شخصیت آلن ویک نیز اینبار در حال ثبت و بررسی تمامی اتفاقات در اتاق Writers Roomواقع در جهان دارک پلیس است. با پیدا کردن و جمعآوری اکوهای موجود در جهان مذکور و قرار دادن آنها روی Plot Board، آلن میتواند اطلاعات بیشتری را در قیاس با گذشته نسبت به محیط پیرامونش کسب کند.
استفاده از سکانسهای لایو اکشن و موزیکال در گیم پلی بازی
بازی Alan Wake شامل صحنهها و سکانسهای لایو اکشن نسبتا محدودی میشد و عمده آنها نیز مرتبط با برنامه تلویزیونی نایت اسپرینگز بود. اما پس از ساخت بازی Quantum Break و استفاده از صحنههای لایو اکشن متعدد در گیم پلی این عنوان، استودیو رمدی تصمیم گرفت تا تمامی مرزهای پیشین را شکسته و به شکل قابل توجهی از این صحنهها در زمینه پیشبرد روند و روایت داستان در بازی Alan Wake 2 استفاده کند. مشخصا برجستهترین نمونه برای این موضوع، چپتر Initiation 4 و زمانی محسوب میشود که آلن به یک استیج به خصوص رسیده و در همان لحظه تصاویر لایو اکشنی از اجرا شدن یک آهنگ و رقصیدن شخصیتهای نظیر سم لیک (Sam Lake) یا اعضا بند موسیقی Old Gods of Asgard روی استیج مذکور قابل مشاهده است.
افزایش تنوع سلاحها و اضافه شدن سیستم آپگرید
بازی Alan Wake شامل تنوع چشمگیری از سلاحها نمیشد و بازیکنها صرفا میتوانستند با به همراه داشتن مواردی نظیر Revolver یا شات گان در جریان بازی پیش بروند. بسته گسترشدهنده American Nightmare این عنوان، پا را فراتر گذاشت و با تمرکز هرچه بیشتر روی جوانب و المانهای اکشن به بازیکنها اجازه میداد تا از سلاحهای نیمه خودکار یا حتی کمانصلیبی استفاده کنند. وجود سلاحهای متنوع یکی از بارزترین ویژگیهای جدید بازی Alan Wake 2 به شمار میرود و بازیکنها در زمان کنترل هریک از پروتاگونیستهای بازی میتوانند از مواردی همچون کمان، تفنگ شکاری، شات گانها، فلش بنگ و موارد دیگر بهره ببرند. در این میان، بازی دارای سیستم تازهای به منظور ارتقا سلاحها است و بازیکنها میتوانند با یافتن آیتمهای به خصوص هریک از سلاحهای مد نظرشان را ارتقا دهند.
عرضه گجت پوشیدنی AI Pin از اسفندماه را در تاپچنج بخوانید
وجود مناطق بیشتر جهت کاوش در بازی بازی Alan Wake 2
جهان بازی Alan Wake 2 صرفا شامل منطقه برایت فالز و محیط پیرامون دریاچه Cauldron نمیشود. چراکه در جهان این عنوان مناطق دیگری نیز وجود دارد که بازیکنها با گشت و گذار در هریک از آنها میتوانند به نواحی و اطلاعات مخفی متعددی دست یابند. در میان این دسته از نواحی میتوان به Watery و فانوس دریایی پنهان شده در آن، خانه سالماندن پر رمز و راز والهالا یا پارک تفریحی تسخیر شده اشاره کرد. البته تمامی این موارد صرفا در زمان کنترل ساگا اندرسون قابل کاوش هستند و همه چیز برای آلن ویک متفاوت است. هنگامیکه بازیکنها کنترل آلن را در دست دارند، با نسخه مشابه از نیویورک دهه 70 میلادی در جهان دارک پلیس مواجه خواهند شد. مطابق انتظار، این منطقه نیز شامل لوکیشنهای متعددی از جمله سالن تئاتر، هتل، تونلهای مترو و آپارتمان شخصی آلن است. بازیکنها همچنین میتوانند با یافتن برخی آیتمهای به خصوص مرتبط با نقشه بازی، نواحی مختلفی که در اطرافشان وجود دارد را آپدیت کنند.