انویدیا در حال ساخت یک کنسول دستی برای رقابت با استیم دک
گزارش جدیدی منتشر شده که نشان میدهد شرکت اندویدیا بهدنبال ساخت یک کنسول دستی برای رقابت با استیم دک است. درحال حاضر انویدیا پرچمدار ساخت پردازندههای گرافیکی است. تکنولوژیهای جدیدی که این شرکت برای توسعه GPU کسب کرده نشان میدهد که روی آوردن بهسمت کنسول دستی جدید، چندان هم بدنیست. به نظرمیرسد انویدیا بهدنبال ساخت یک دستگاه استریم برای اتصال به سرویس GeForce Now خواهد بود. امروزه شرکتهای قدرتمندی در زمینه کنسولهای دستی فعالیت دارند که هریک با روش نسبتا مشابهی پا بهعرصه سرگرمی گذاشتهاند، اما ورود انویدیا میتواند اوضاع را تغییر دهد.
در این زمینه، کنسول Steam Deck OLED و Asus ROG Ally بازیها را به صورت لوکال و با استفاده از سختافزار داخلی شرکت AMD اجرا میکنند. اما با توجه به توضیحات داده شده، اگر انویدیا بهدنبال ارائه یک کنسول برای سرویسهای ابری باشد، باید نگاه ویژهای به دستگاههای استریم دیگر نظیر Logitech G Cloud و Razer Edge بیندازد زیرا این کنسولها با استفاده از سرورهای اختصاصی به استریم بازیها از طریق سرویسهایی مثل Nvidia GeForce Now و گیم پس متکی هستند.
افشاگر معتبر حوزه فناوری یعنی Moore’s Law is Dead اخیرا گفته است که شرکت انویدیا مسیر جدیدی را برای ساخت کنسول دستی درنظر گرفته است. درحال حاضر بهنظر میرسد که مدیران انویدیا از استفادهی کامپیوترها و کنسولهای قابل حمل از تکنولوژیهای شرکت AMD خوشحال نیستند و تصمیم دارند بههر نحو که شده، مسیر جدیدی را برای روی آوردن کاربران بیشتر بهسمت تکنولوژی شرکت خودشان باز کنند.
Moore’s Law is Dead ادعا میکند که شرکت انویدیا برای ورود به رقابت با شرکت AMD درحال حاضر روی توسعه یک کنسول دستی ممتایز متمرکز است. او اظهار کرده که برای توسعه بهتر این کنسول ممکن است شاهد همکاری بیشتری از انویدیا و اینتل باشیم. از دیگر شایعات پیرامون مربوط بهشرکت انویدیا میتوان به کنسول نینتندو سوییچ 2 اشاره داشت که قرار است با تراشه گرافیکی Nvidia T239 عرضه شود.
شرکت انویدیا فعالیت خود را با تولید چیپستهای کارتهای گرافیک آغاز و اکنون در زمینههای گوناگون و متنوع دیگری چون تولید پردازندههای گرافیکی تلفنهای همراه هوشمند، چیپستهای مادربرد، لوازم جانبی گیمینگ، خودروهای هوشمند، تکنولوژیهای مبتنی هوش مصنوعی و غیره فعالیت میکند.
انویدیا در حال ساخت یک کنسول دستی
بنیانگذاران انویدیا معتقد بودند که برای پیشرفت گرافیک کامپیوتر، به یک واحد پردازش گرافیک یا GPU (کوتاه شده کلمه Graphics Processing Unit) اختصاصی نیاز است. پیش از این، بازیهای رایانهای کاملاً مبتنی بر پردازنده مرکزی (CPU) بودند.
ارتقاء تجربههای بازی، تکنولوژیهای گرافیکی حرفهای، هوش مصنوعی و محاسبات موازی از جمله دستاوردهای انویدیا است که باعث ماندگاری این شرکت در زمینهی فناوری مدرن شده است. در ادامه به آغاز تا رشد و تبدیل شدن به یکی از رهبران صنعت تکنولوژی، صحبت میکنیم.
انویدیا با راه اندازی سری پردازندههای گرافیکی RIVA در سال ۱۹۹۷ به یکی از نیرویهای اصلی در صنعت بازیهای رایانهای تبدیل شد. دو سال بعد، در سال ۱۹۹۹ با عرضه کارت جیفورس (GeForce) از رقبای خود پیشی گرفت.
کارت جیفورس، گرافیک سه بعدی و تکنیکهای نورپردازی پیشرفتهتری نسبت به سایر کارتهای سازندگان داشت. در سال ۲۰۰۰، شرکت مایکروسافت (Microsoft)، انویدیا را برای توسعه کارتهای گرافیک، کنسول بازی ویدئویی ایکس باکس (XBOX) انتخاب کرد.
آخرین سالهای عمر پلیاستیشن ۵ را در تاپچنج بخوانید
همچنین در سال ۲۰۰۰، انویدیا کارت گرافیک GeForce 2 را به بازار عرضه کرد. این کارت گرافیک از قابلیتهای پیشرفتهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار بود و موجب افزایش چشمگیر کیفیت تصاویر و گرافیکهای بازیها شد.
چهار سال بعد یعنی در دسامبر ۲۰۰۴، اعلام شد که انویدیا به سونی (Sony) در طراحی پردازنده گرافیکی (RSX) در کنسول بازی پلیاستیشن ۳ (3 Playstation) کمک خواهد کرد. همچنین عرضه کارت گرافیک GeForce 8800 GTX در ۲۰۰۶ موجب رقابت شدید در بازار کارتهای گرافیکی شد. این کارت گرافیک قدرت پردازشی بالا و اجرای بازیها با کیفیت بالا را به گیمرها ارائه میداد.
سال ۲۰۰۷، انویدیا به دلیل رشد و موفقیت سریع خود به عنوان شرکت سال توسط مجله فوربس (Forbes) مورد تقدیر قرار گرفت. در همین سال، انویدیا پلتفرم محاسبات موازی CUDA را معرفی کرد.